Of je als mens gevoelig bent voor stress hangt af van een aantal factoren. Hoe stevig sta je op dit moment in je schoenen en hoeveel heb je nu op je bordje liggen wat jou stress geeft? Maar ook hoeveel spanning ervaar je van buitenaf en hoeveel spanning komt er vanuit jouzelf? Het geeft stress als je meer moet dan je aankunt. Of anders gezegd, jouw draaglast is op dat moment groter dan jouw draagkracht. 

Innerlijke veerkracht

Draagkracht is de kracht die je hebt om zaken te ‘dragen’, het wordt ook wel innerlijke veerkracht genoemd. Bij te weinig draagkracht spelen interne factoren, zoals weinig zelfvertrouwen, eigenwaarde en het gebrek aan innerlijke motivatie of bezieling een rol. In jouw veerkracht bevindt zich jouw oerkracht, jouw drive om de dingen te doen die je doet. Hoe groter jouw innerlijke veerkracht, hoe beter je met spanning of stresssituaties om kunt gaan.

Druk van buitenaf

Bij een te grote draaglast is er sprake van teveel druk van buitenaf. Dit is de druk van wat er feitelijk allemaal op je schouders rust en wat tijd en energie kost. Het is (vaak) het resultaat van de keuzes die je in je leven hebt gemaakt. Denk aan je werk, je gezin, het huishouden, je hypotheek, overwerken, (echt) scheiding, een overlijden of de zorg hebben voor iemand anders enz.

Druk van binnenuit

Maar er kan ook spanning of druk ontstaan die vanuit je jezelf komt en die jou stress geeft. Interne factoren, zoals niet helpende denk- en gedragspatronen, spelen dan een rol. Het zijn de stemmetjes die je in de loop van je leven hebt opgedaan en als waarheid hebt aangenomen. Wellicht zijn deze gedachten niet meer reëel en vaak helpen ze je ook niet (meer). Denk aan gedachten zoals: ‘Wat ben ik toch stom dat ik dat niet gedaan/gezien heb’ of ‘Het is me weer niet gelukt’, Ik ben het ook niet waard om…, ‘Ik moet perfect zijn’ of ‘Ik ben weer niet goed genoeg’.

Het geeft stress als er verschil is tussen wat je moet (druk van buitenaf en druk van binnenuit) en wat je kunt (innerlijke veerkracht). Als deze factoren niet met elkaar in balans zijn kun je stress ervaren en er overspannen of erger, burnout van raken.

Eigenschappen 

Sommige mensen zijn gevoeliger voor stress dan anderen. De volgende eigenschappen maken kwetsbaar:

  • Perfectionisme
  • Zogenaamde type A-factoren: ambitie, prestatiegerichtheid, competitie, gehaastheid, niet ‘niets’ kunnen doen en vaak twee dingen tegelijk doen
  • Veel van zichzelf eisen en ‘moeten’
  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Grote betrokkenheid bij gezin of werk
  • Streven naar waardering van anderen
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, moeilijk grenzen aangeven of opkomen voor zichzelf
  • Pessimisme en een weinig positieve kijk op eigen prestaties
  • Moeilijk steun of hulp kunnen vragen
  • Gevoelens slecht kunnen uiten
  • Gevoel weinig invloed te kunnen uitoefenen op je omgeving en je eigen leven

Vaardigheden aanleren 

Bovenstaande eigenschappen worden deels bepaald door karakter en temperament, maar ook ervaring, jouw opvoeding en vaardigheden spelen een grote rol. Het kan je een gevoel van falen geven. 

Maar er is goed nieuws, bovenstaand eigenschappen zijn heel goed om te buigen naar gedrag wat jou wel helpt om minder stress te ervaren. Dit zijn helpende vaardigheden die gewoon aan te leren zijn. In een coachingstraject word je bewust van wat jouw ‘stresstriggers’ zijn en leer je vaardigheden die jou helpen om te voorkomen dat je gestrest, overspannen of erger burnout raakt en ervoor zorgen dat jij lekker in je velt zit.

Het werken met Irene heeft me inzicht gegeven over de reis terug naar mezelf. Door te laten zien waar mijn kernwaarden liggen en wat mijn kwaliteiten zijn, heb ik los kunnen laten wat niet meer gezond is in mijn leven. Daardoor heb ik weer een nieuwe start kunnen maken.
Een fijne en waardevolle coach! Marieke – onderwijsassistente

Wil jij minder stress, meer energie, rust en plezier?

Ben jij gevoelig voor stress en wil je voorkomen dat je maar dat gevoel van falen blijft houden? Wil je minder haasten en hollen waardoor je jezelf compleet voorbijloopt? Ben je eraan toe om te starten met positieve veranderingen in je leven te maken met minder stress en meer energie, rust, plezier en balans? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Coachpraktijk Irene Bex

onthaasten | ontstressen | ontplooien

Inspiratiemail

Was deze blog interessant voor je? Meld je dan aan voor mijn Inspiratiemail en ontvang 6x per jaar gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling voor meer rust, energie, rust, werkplezier, zelfvertrouwen en balans. 

Heb je een vraag over dit onderwerp?

Ken jij iemand voor wie dit onderwerp interessant kan zijn, deel dit bericht dan gerust. Reageren of een heb je een vraag? Neem dan contact of laat een reactie hieronder achter.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Powered by