Stress is een energievreter en om goed met stress om te kunnen gaan heb je een gezond energieniveau nodig. Je kunt aan verschillende aspecten van jouw leefstijl werken om over meer energie te beschikken. Hieronder vind je een aantal goede gewoontes om beter minder stress te ervaren.

Sociale contacten

Wij mensen zijn sociale wezens en hebben andere mensen nodig. Vaak worden tijdens stressvolle periodes de contacten met vrienden en familie op een laag pitje gezet onder het mom van geen tijd, te druk en later weer. Jammer want wie zegt of later ook daadwerkelijk komt? Deze contacten zijn juist belangrijk om te beseffen dat er nog meer belangrijke dingen in het leven zijn. Het is goed om te praten over wat je bezighoudt en fijn om steun te voelen of om gewoon weg de bloemetjes buiten te zetten en de boel de boel te laten!

Je eigen grenzen respecteren en goed aangeven

Wanneer jezelf over je eigen grens heen gaat kun je ervan op aan dat een ander er zeker overheen gaat, omdat je niet niet duidelijk bent in het aangeven van jouw grens. Dus leer je grens kennen en respecteer dan ook zelf, dan zal een ander dat ook makkelijker doen. En zo niet, dan is het aan jou om deze grens duidelijker aan te geven.

Gezonde voeding

In stressvolle periodes is gezond eten, en hier de tijd voor nemen, erg belangrijk. Stress kost veel energie daarom is voeding die je energieniveau constant houdt een goede keuze. Vermijd voeding die je een suiker boost geven (snoep, koek, vette snelle hap en frisdranken). Neem de tijd om aan tafel te eten samen met familie, vrienden of collega’s. Geniet van je maaltijd. Drink genoeg water en matig het gebruik van cafeïne houdende dranken en alcohol.

Gezond slaappatroon

Samen met gezonde voeding zorgt goed slapen ervoor dat je de energie hebt om de stressvolle periode goed door te komen. Het is daarom belangrijk om een goed slaapritme te ontwikkelen. Je lichaam went hieraan en zal makkelijker rust vinden.

  • Stop met werken achter de computer en met het gebruik van schermpjes een paar uur voor je bedtijd.
  • Dim de lichten tot schemerlampniveau.
  • Loop eventueel een blokje om, neem een warme douche voor je naar bed gaat en gebruik een ontspannende douche.
  • Doe in bed nog een ontspanningsoefening.
  • Komen er piekergedachten bij je op? Accepteer dat die piekergedachten er zijn en kies om er niets mee te doen, ga terug naar je ontspanningsoefening en concentreer je op je natuurlijke ademhaling.

Lekker bewegen

Even een uurtje hardlopen of zweten in de sportschool is lekker, maar als je vervolgens zes dagen alleen maar binnen zit zet dat voor ontspanning niet veel zoden aan de dijk. Probeer elke dag even een rondje te wandelen bijvoorbeeld tijdens de middagpauze en na het avondeten. Het liefst in de natuur maar als je door de stad loopt kun je ook letten of je natuur ziet en hiervan genieten.

Relativeren

Stel jezelf eens deze vragen: Hoe sta jij in het leven? Is het wel zo terecht dat je je zo druk maakt? Wat is belangrijk? Is het werkelijk zoals je denkt dat het is? Leer te relativeren.

Lach eens om jezelf of de situatie

Wat is een beter hulpmiddel om zaken te relativeren en te ontspannen dan te lachen. Juist in stressvolle situaties kan humor bevrijdend werken.

Minder stress ervaren is gewoon te leren!

Als je nu veel stress ervaart en bovenstaande tips helpen je onvoldoende. Of ben je je wel bewust van deze goede gewoontes, maar vind je het lastig om ze toe te passen? Dan kan het zijn dat er iets meespeelt waar jij je misschien nog niet bewust van bent. Ik help je deze zaken boven tafel te krijgen en samen zorgen we ervoor dat jij nieuwe vaardigheden gaat ontdekken en dat je leert hoe je deze kunt inzetten wanneer het je even teveel wordt. Zodat ook jij meer rust, plezier, balans en energie gaat ervaren.

Nieuwsgierig? Neem contact op voor een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek.

Coachpraktijk Irene Bex

onthaasten | ontstressen | ontplooien

Inspiratiemail

Was deze blog interessant voor je? Meld je dan aan voor mijn Inspiratiemail en ontvang 6x per jaar gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling voor meer rust, energie, rust, werkplezier, zelfvertrouwen en balans. 

Heb je een vraag over dit onderwerp?

Ken jij iemand voor wie dit onderwerp interessant kan zijn, deel dit bericht dan gerust. Reageren of heb je een vraag? Neem dan contact op of laat een reactie achter.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *