In een kringetje

Piekeren is net schommelen. Je bent wel bezig, maar je komt niet van je plaats. Je bent aan het piekeren of malen als je (negatieve) gedachten steeds in een kringetje ronddraaien, zonder dat je ze kunt stoppen en zonder dat ze tot een oplossing leiden.

Piekeren levert je weinig op

Als je piekert ben je steeds maar bezig wat er in de nabije toekomst kan gebeuren of met wat er in het verleden gebeurd is en dat leidt je aandacht af van het nu. Gevoelens van schaamte, schuld of boosheid, die juist de oorzaak van je piekeren kunnen zijn, voel je door het gepieker niet meer. Terwijl je juist beter met deze gevoelens aan de slag zou kunnen gaan om het piekeren te stoppen.

Eigenschappen en klachten

Dwangmatig piekeren is een gewoonte die vooral optreedt bij mensen die een aantal eigenschappen hebben: controle willen hebben, perfectionisme en overmatige verantwoordelijkheid. Ze willen gewoonlijk niet alleen de dingen die echt spelen onder controle hebben, maar ook al dingen die kunnen spelen. Ze zijn perfectionistisch in hun streven (ik moet alles 100 procent oplossen) en voelen zich verantwoordelijk voor zaken waar ze alleen maar bij betrokken zijn. Voor je zover je deze eigenschappen bij jezelf herkent, is het belangrijk om hiermee aan de slag te gaan.

Piekeraars hebben vaker last van buik,- hoofd,- en rugpijn en van stijve nekspieren, in vergelijking met mensen die ontspannen in het leven staan.

Ik had al enige tijd last van piekeren en sliep daardoor maar weinig per nacht. Irene heeft mij heel goed geholpen. Dit deed zij door middel van gesprekken maar ook door middel van oefeningen en huiswerkopdrachten. Het heeft er aan bijgedragen dat het slaapritueel veel minder dwangmatig is geworden en ik relaxter ga slapen. Ik heb geleerd dat ik vertrouwen kan hebben dat er niets gebeurt als ik de dingen wat los laat.  Dankzij Irene ben ik een stuk beter in balans en zelfverzekerder.

Tips om piekeren te stoppen

 

1. Begin een tevredenheidsdagboek

Schrijf elke dag minstens 3 dingen op wat er vandaag goed is gegaan. Of waar je dankbaar voor bent. Je kunt ook antwoord geven op de vraag: Hoe gaat het nu met mij vandaag?

2. Kom in beweging

Ga sporten, opruimen of loop een blokje om. Bewegen leidt tot andere perspectieven is gebleken uit onderzoek. Mogelijk kom je door te bewegen tot een oplossing voor je problemen, zie je het opeens in een ander licht, of kun je het getob eventjes van je afzetten.

3. Als je loslaat heb je twee handen vrij

Soms moet je durven loslaten. Besef dat er grenzen zijn en zadel jezelf niet op met angsten en nachtmerries over wat er gebeurt als je je doelen niet bereikt, maar accepteer de realiteit. Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen.

4. Nu, nu, nu

Tobben gaat vaak over dingen uit het verleden: ‘wat ging er mis’, of over de toekomst: ’als dat maar goed komt’ of ‘dit moet ik nog allemaal doen’. Daardoor kun je niet in het moment zijn, terwijl dat juist dé manier is om de cirkel te doorbreken. Richt je aandacht op dat waar je mee bezig bent: luister eens echt goed naar wat een vriend(in) te zeggen heeft en probeer eens echt te proeven wat je eet. Wees eens vaker in het hier en in het nu. Dit kun je doen door regelmatig een mindfulness-oefening te doen. Een app kan je hierbij helpen. Of volg een cursus Mindfulness.

5. Gooi je piekergedachten in de prullenbak

Ga naar waar je over piekert en kijk of je er iets aan kan veranderen waar je over piekert. Kun je er niets aan doen, heb je er geen controle over, zet deze gedachte dan uit je hoofd door deze op te schrijven en weg te gooien.

Kun je wat hulp gebruiken?

Heb je wat meer hulp nodig, dan help ik je graag. In een aantal sessies in een coachingstraject op maat pakken wij jouw piekerprobleem aan, waardoor jij meer rust in je hoofd krijgt, minder stress en meer energie. 

Lees hier de ervaringen van klanten die al eerder de stap hebben gezet om beter om te gaan met piekeren en daardoor minder stress en meer energie, rust, plezier en balans ervaren.

Coachpraktijk Irene Bex

onthaasten | ontstressen | ontplooien

Inspiratiemail

Was deze blog interessant voor je? Meld je dan aan voor mijn Inspiratiemail en ontvang 6x per jaar gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling voor meer rust, energie, rust, werkplezier, zelfvertrouwen en balans. 

Heb je een vraag over dit onderwerp?

Ken jij iemand voor wie dit onderwerp interessant kan zijn, deel dit bericht dan gerust. Reageren of een heb je een vraag? Neem dan contact of laat een reactie hieronder achter.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.