DOm elkaar beter te begrijpen communiceer je bewust, zonder vooroordelen, aannames en overtuigingen. Gebruik je deze vaardigheden al? Probeer deze tips eens uit!
Elkaar echt begrijpen
Communiceren doen we meestal op de automatische piloot. Vanuit dit automatisme communiceren we met ons standaard repertoire. Hiermee komen we meestal een heel eind, maar toch zitten onze gesprekken vol aannames en overtuigingen. Deze filteren wat je écht hoort en wilt overbrengen.
Iedereen stapt regelmatig in deze valkuilen, maar wil je elkaar echt begrijpen dan zijn de volgende vuistregels erg handig. Gemakkelijk te onthouden tips die je in gesprekken kunt gebruiken om echt verbinding te maken en de ander in zijn of haar waarde te laten.
Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
Aandacht is de motor van elk gesprek. Dit kun je geven door bewust naar je gesprekspartner te luisteren. Ga echt in de luisterstand (actief), vat samen wat de ander heeft gezegd en wellicht niet heeft gezegd en blijf nieuwsgierig naar wat er nog meer te weten valt te komen. Actief luisteren betekent ook dat je de ander laat weten dát je luistert en daarmee geïnteresseerd bent in wat de ander te zeggen heeft.
Door samen te vatten help je de ander om zijn gedachten te ordenen. Samen ga je na of je alle feiten op een rij hebt of of je de gebeurtenissen goed hebt weergegeven. Doorvragen kan op verschillende manieren. Blijf uit de vage omschrijvingen, maar blijf concreet: wie zegt dat? wanneer vindt het plaats? hoe voelt dat dan voor jou?
Wees een OEN: wees Open, Eerlijk en Nieuwsgierig
Open en ‘gewoon’ waarnemen, registeren en accepteren wat de ander zegt. Eerlijk: als je moeite hebt met de manier waarop de communicatie verloopt, dan creëer je openheid door dit gewoon en eerlijk te zeggen. Storingen hebben voorrang. Als je iets vraagt vanuit nieuwsgierigheid, dan heeft je stem vanzelf de juiste klank. Een beetje verwondering geeft de ander veel ruimte zich te uiten.
Laat OMA thuis: Opvattingen, Meningen en Adviezen
Als iemand iets vertelt, gaan we gelijk iemand ‘framen’. Zodra we iemand in hokjes plaatsen, neigen we onze eigen mening er aan plakken. Omdat we er wat van vinden, hebben we vaak ook onze adviezen direct klaar. Maar OMA: opvattingen, meningen en adviezen geven, zorg ervoor dat je geen open luisterhouding meer hebt. Deze gedachten komen van je eigen referentiekader en belemmeren je om nauwkeurig te luisteren. Je mist daardoor meestal een groot deel van de boodschap. Dus Laat OMA thuis en luister zonder oordeel.
Maak je niet DIK: staat voor Denk In Kwaliteiten
Zeker bij wat de wat lastige gesprekken kijk je al er snel naar wat fout ging, of wat je suf vindt aan de ander. Als je nu eens met een open houding er vanuit gaat dat ‘iedereen zijn of haar best doet’, sta je open om de kwaliteiten van de ander te ontdekken. We pakken allemaal wel eens iets onhandig aan en we vliegen allemaal regelmatig uit de bocht. Soms niet leuk, maar een open gesprek geeft opluchting en ruimte voor een nieuwe leerervaring.
En wat is nu mooier dan elkaar echt begrijpen in een verbindend gesprek? Wees je bewust van bovenstaande tips en je zult merken dat je makkelijker en een beter gesprek met de ander hebt.
Heb je hier wat hulp bij nodig? Lees verder hoe coaching jou kan helpen om betere gesprekken te voeren.
Coachpraktijk Irene Bex
onthaasten | ontstressen | ontplooien
Inspiratiemail
Was deze blog interessant voor je? Meld je dan aan voor mijn Inspiratiemail en ontvang 6x per jaar gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling voor meer plezier, zelfvertrouwen en werkplezier.
Heb je een vraag over dit onderwerp?
Ken jij iemand voor wie dit onderwerp interessant kan zijn, deel dit bericht dan gerust. Reageren of een heb je een vraag? Neem dan contact o of laat een reactie hieronder achter.
0 reacties