Hoe is het met jouw optimale stressniveau?

Ieder levend wezen is continue op zoek naar balans. Als er ergens te veel van is, zoek je automatisch naar een compensatie om te versoberen. Na een grote prestatie kun je alleen weer in evenwicht komen als je een periode van voldoende rust inlast. Probeer je stress niet te reduceren tot nul, maar zoek jouw optimale niveau.

Bore-out

Je bent bore-out als je onder de optimale drempel zit. Je voelt je ondergestimuleerd, zowel fysiek als psychisch. Het leven daagt jou niet echt uit. Jouw stress is in underdrive. Jij gaat wellicht uitdagingen, bewust of onbewust, uit de weg.  Of je ontloopt ‘moeilijke’ situaties. Het kan zelfs voorkomen dat je onzichtbaar probeert te zijn. Om niet op te vallen, zodat de aandacht niet naar jou gaat. Dit kost veel energie, maar levert je niets op. Het is een inactiviteit die zich uit in vermoeidheid, verveling, demotivatie en – in een vergevorderd stadium – in een depressie. Dit kan voorkomen als het werk te gemakkelijk is in vergelijking met jouw capaciteiten. Of omdat je steevast alle uitdagingen, die jou zouden kunnen helpen om eigenwaarde en zelfvertrouwen op te bouwen, probeert te vermijden. Je presteert onder jouw niveau en je merkt dat je al langer niet lekker in je vel zit.

Het optimale stressniveau – balans

Je hebt een balans gevonden tussen aan de ene kant het aangaan van uitdagingen en aan de andere kant het hebben van voldoende veiligheid. Je laveert tussen uniek-zijn en verbinding met anderen. Je blijft je persoonlijk ontwikkelen, maar draagt ook je steentje bij aan de maatschappij. Je bent gemotiveerd, je werkt efficiënt en in harmonie met jezelf. Je hebt het gevoel dat jij als persoon er toe doet, je mag er zijn. Je vormt een betrouwbaar oordeel en je hebt een heldere kijk op zaken. Je bent flexibel in het omgaan met veranderingen en uitdagingen in zowel privé- als werksituaties. Je voelt je lekker in je vel, je hebt voldoende energie en je bent in balans. Je presteert optimaal zowel in je thuissituatie als op het werk.

Burnout

Je bent burnout (opgebrand) als je boven het optimale stressniveaudrempel zit. Je voelt je overgestimuleerd, overbelast, je hebt teveel (werk) in te korte tijd en je moet meer dan je aankunt. Met als gevolg: onzekerheid, irritatie, vermoeidheid, piekeren, meer fouten maken en minder prioriteiten kunnen stellen. Jouw stress is in overdrive. Je merkt dat je steeds minder (goed) kunt ontspannen, je zegt je (sport)afspraken af en je krijgt steeds minder zin om dingen te doen. Je probeert de balans te herstellen door meer of minder te gaan eten en wellicht wat meer alcohol en ongezonde producten te nuttigen.

Negatieve spiraal

Je merkt dat je steeds meer zelfkritiek krijgt en daardoor in een negatieve spiraal terecht komt. ’s Nachts lig je vaker te piekeren en je kunt steeds minder doorslapen.  Als je nu geen actie onderneemt ben je hard op weg om overspannen te raken. Je ervaart steeds meer stressklachten wat kan leiden tot een gevoel van ‘opgebrand zijn’ (burn-out). Je kunt dan de confrontatie niet meer aan. Iedere associatie met het werk of de stressveroorzakende situatie is te veel. Herstellen van een burn-out kan maanden tot zelfs jaren duren. Benieuwd hoe ik uit mijn burn-out ben gekomen? Lees hier mijn verhaal. 

Zorg voor ontspanning na een inspanning  

Onze bijnieren, waar het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt, hebben regelmatig een pauze nodig om weer tot rust te komen en in topconditie te kunnen blijven. Helaas leven wij in een tijd waarin we heel veel stress ervaren en het voor veel mensen moeilijk is om echt te ontspannen.  Vooral emotionele en mentale stress zijn vaak ‘blijvertjes’. Het is belangrijk om te leren om ze van tijd tot tijd rust te geven, want te lange stress zonder ontspanning betekent een ongelooflijke aanval op ons lichaam.  Dit kan door te bewegen (wandelen, fietsen, tuinieren enz), maar door even stil te staan bij jezelf. Of volg een coachingstraject bij een stresscoach. In veel gevallen wordt een coachingstraject vergoed, zie verder in dit artikel.

In balans komen en blijven

Het is belangrijk te weten dat je met een gezonde levensstijl er zelf voor kan zorgen dat jouw stresssysteem niet wordt overbelast, zodat je in balans blijft en je een burnout voorkomt. Denk daarbij aan:

  •  Zinvol leven (wat geeft jouw leven zin)
  • Positief leven en bewust omgaan met stress
  • Omring je met ondersteunende sociale contacten
  • Neem voldoende ontspanning, zorg voor een goede nachtrust en neem regelmatig even pauze
  • Beweeg voldoende en regelmatig
  • Voed jezelf met goede voeding en rook niet

 Je hoeft het niet alleen te doen

 Ik ben als stress- en burnoutspecialist gespecialiseerd in het begeleiden van mensen die beter willen omgaan met stress en ik begeleid bij het voorkomen én bij herstel van overspannenheid en burnout. Gun het jezelf om ook te starten met onthaasten, ontstressen en ontplooien.  

In een coachingssessie of in een coachingstraject maak je stappen om steeds meer datgene te gaan doen waar jij gelukkig van wordt en minder die dingen te gaan doen waar je geen energie (meer) van krijgt.  Je stress vermindert, je krijgt meer energie, je komt weer in je kracht, je ervaart weer plezier en rust en je gaat merken dat je het leven weer leuk gaat vinden.

 Ik onderzoek graag samen met jou waar jij meer in balans kunt komen in privé- of werkgerelateerde situaties. Neem contact op voor een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek. 

Coachpraktijk Irene Bex

onthaasten | ontstressen | ontplooien

Heb je een vraag over dit onderwerp?

Ken jij iemand voor wie dit onderwerp interessant kan zijn, deel dit bericht dan gerust. Reageren of heb je een vraag? Neem dan contact op of laat een reactie hieronder achter.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.