Slecht slapen, vermoeidheid en een korter lontje hebben…. veel mensen kennen wel deze symptomen van een burn-out.  Andere waarschuwingssignalen zijn veel minder bekend. Medewerkers die tegen een burn-out aanzaten vertellen wat zij merkten en delen tips van hoe zij hier nu mee omgaan.

1. Achteloze fouten maken

“Ik merkte dat ik van die rare fouten begon te maken zoals mijn auto dichtgooien terwijl de sleutel nog in het contact zat, mijn laptop vergeten bij een afspraak of de datum van de familiebijeenkomst in het verkeerde weekend noteren. Als ik dit nu opmerk vraag ik mezelf onmiddellijk af op ik nog wel genoeg tijd voor mezelf neem, of dat ik wat minder afspraken moet plannen.”

 

2. Je zelfvertrouwen in het werk verliezen

“Ik kreeg steeds meer het gevoel dat alles fout ging in het werk. Een gevoel van de grip verliezen en besluitelozer worden. Ik dacht dat ik niet meer kon leidinggeven terwijl ik al jaren aan dertig man leiding geef. Wat uiteraard niet klopte, ik was gewoon aan het opbranden.”

 

3. Wazig zien

“Ik merkte dat ik plotseling steeds slechter ging zien.” Veel mensen met een burn-out herkennen dit. De stresshormonen adrenaline en cortisol hebben invloed op je spierspanning en je oogspier vormt hier geen uitzondering op. Waardoor je dus wazig gaat zien.

 

4. Je niet meer kunnen concenteren

“Ik maakte steeds meer lijstjes en op een bepaald moment zelfs lijstjes van lijstjes. Ik raakte het overzicht kwijt, kon niet meer op namen komen. Mijn collega’s zeiden soms dat ik iets al eerder had gezegd, terwijl ik me daar niet van kon herinneren. Ik heb besloten om weer op tijd naar huis te rijden en ‘s avonds vaker een blokje om te lopen in plaats van weer achter de laptop te kruipen.”

 

5. Overal pijn krijgen

“Ik werkte te lang en te hard. En merkte dat ik steeds meer ‘pijntjes’ begon te krijgen. Eerst in mijn nek en schouders, toen in mijn rug. Ik ging naar de fysiotherapeut en die vroeg of ik het de laatste tijd druk had gehad? Het kwam van de stress, zei hij. En toen kreeg ik ook een hoofdpijn die steeds vaker terugkwam. Ik begon toen met pauzes nemen en ging lunchwandelen in plaats van achter mijn bureau te eten.”

 

 

Coachpraktijk Irene Bex

onthaasten | ontstressen | ontplooien

Inspiratiemail

Was deze blog interessant voor je? Meld je dan aan voor mijn Inspiratiemail en ontvang 6x per jaar gratis praktische tips en inspiratie over persoonlijke ontwikkeling voor meer rust, energie, rust, werkplezier, zelfvertrouwen en balans. 

Heb je een vraag over dit onderwerp?

Ken jij iemand voor wie dit onderwerp interessant kan zijn, deel dit bericht dan gerust. Reageren of een heb je een vraag? Neem dan contact of laat een reactie hieronder achter.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat